Terapia pedagogiczna, nazywana reedukacją, zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi bądź wyrównawczymi, to szereg specjalistycznych oddziaływań na dziecko, które przejawia różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju psychomotorycznym i społecznym w obrębie motywacji, emocji, nabywania i przyswajania wiedzy, integracji i współżycia socjalnego. Metody terapii pedagogicznej o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym mają na celu stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju, wygaszania negatywnych objawów zachowania, kształtowania prawidłowych nawyków i technik przyswajania wiedzy oraz zdolności praktycznego posługiwania się nabytymi umiejętnościami w życiu pozaszkolnym.
Wieloletnie doświadczenia w mojej pracy oraz obserwacja rozwoju dzieci, jak również ciągłe pogłębianie wiedzy w tym zakresie i poszukiwanie nowoczesnych form terapeutyczno edukacyjnych, stanowi podstawę powstania koncepcji i metody Treningu Globalnego. Trening Globalny całościowo w sekwencji rozwojowej bada, ocenia potrzeby i problemy ucznia mając na celu dostosowanie form technik i narzędzi pracy wspierającej rozwój.
Trening Globalny
Całościowe ujęcie (globalne) wszystkich sfer rozwojowych z uwzględnieniem zależności przyczynowo-skutkowych zachodzących pomiędzy nimi w wyniku wystąpienia czynników zakłócających rozwój.
Globalny ponieważ dotyczy wielowymiarowegooddziaływania na umiejętności.
czytam tekst, rozumiem go, jestem spokojna, jestem skoncentrowana, odnoszę sukces, umiem opowiedzieć na pytanie, czynię to bez wysiłku, napięcia i kontroli.
Trening dotyczy motoryki i sensoryki – ruch ukierunkowany-jest realizowany w sekwencji intensywnego oddziaływania na poszczególne umiejętności.
Trening Globalny swym zasięgiem obejmuje:
- umiejętności szkolne
- sensoryczną integrację
- potencjał intelektualny
- aktywność ucznia
- rozwój emocjonalny
- sposób funkcjonowania i sprawności ruchowej, ( jakich środków
technicznych potrzebuje).
Trening Globalny stworzony został dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych z różnorodnymi zaburzeniami oraz deficytami. Trening nie generalizuje określonego wieku dzieci, można pracować daną strategią zarówno z dziećmi młodszymi jak i starszymi, bowiem dla każdego jest konstruowany indywidualny program terapii.
Strategia Treningu Globalnego wykorzystywana jest przy pracy z dziećmi z następującymi zaburzeniami:
- Zaburzenia integracji sensorycznej
- Dysleksja
- Porażenie mózgowe
- Zaburzenia emocjonalne
- Zaburzenia zachowania
- Dzieci zdolne
Każde dziecko jest inne, dlatego potrzebuje indywidualnego rozeznania w zakresie problemów oraz mocnych stron. Zadaniem treningu jest indywidualne podejście do podopiecznego, wyraźnie podkreślając podmiotowość. Twórcy programów terapeutycznych projektują oraz wykonują również zaopatrzenie ortopedyczne w postaci środków pomocniczych, aby umożliwić edukację osobom nie w pełni sprawnym.
Formy pracy i wykonanie są również dostosowane do:
- wieku
- możliwości motorycznych
- problemów sensomotorycznych
Dla każdego problemu sensoryczno-motorycznego istnieje inna forma sprawdzenia:
- wiedzy
- możliwości logicznego myślenia
- kojarzenia
- myślenia przyczynowo-skutkowego
- czytania i rozumienia treść
- zapamiętywania
- pisania
Metoda Treningu Globalnego zakłada również wieloprofilową diagnozę dziecka, która oparta jest o dogłębną obserwacje jak i indywidualnego rozeznania w zakresie jego problemów oraz mocnych stron.
Diagnoza Treningu Globalnego może być:
- Pedagogiczna
- Sensomotoryczna
- kinestetyczna
- psychologiczna – potencjał
- stylu uczenia się
- dominacji półkuli mózgowej
- funkcjonowania emocjonalno-społecznego (psychologiczna)
Diagnoza Treningu Globalnego swym założeniu opiera się na rozeznaniu potrzeb i problemów ucznia w zakresie jego funkcjonowania sensorycznego, rozpoznanie stylu uczenia się a także jego mocnych stron. Następnie korzystając z tych informacji stworzony zostanie odpowiedni warsztat pracy dziecka, na który składać się będą odpowiednie środki dydaktyczne wspierające w jak najlepszy sposób współdziałanie systemów zmysłowych dziecka, gdyż tylko ich prawidłowe funkcjonowanie sprawi, że dziecko będzie przygotowane do podejmowania aktywności szkolnych i będzie miało podstawy do zdobywana nowych umiejętności.
STANDARDY TRENINGU GLOBALNEGO
- Porządkuje systemy wspomagania.
- Wprowadza strukturę zajęć.
- Uwzględnia elastyczność tejże struktury.
- Czyni pracę trenera-przewodnika.
- Wycofuje słownictwo negatywnie kojarzeniowe, stygmatyzujące.
- Honoruje a nie stygmatyzuje uczestników treningu.
- Opracowuje oraz używa autorskie narzędzia wspomagania rozwoju.
- Nie dzieli podopiecznych lecz ich prawdziwie integruje (dzieci z różnorodnymi problemami podlegają tym samym standardom).
- Nie algorytmizuje treningu ze względu na zbyt dużą liczbę zmiennych podlegających ocenie ale indywidualizujemy pracę.
- Szanuje podopiecznego, czyni go bezpiecznym. Tu podopieczny jest zmotywowany ponieważ zna swój cel, musi pokonać przeszkody aby go osiągnąć ( ma stawiane wymagania).
- Wielowymiarowość, funkcje wspomagające umiejętności szkolne oraz wielość form realizacji- każde dziecko ma zindywidualizowane formy od ćwiczeń motorycznych, sensorycznych po karty pracy oraz komunikację.
- Pełna diagnoza oparta o światowe osiągnięcia naukowe.
- Przewodnik- terapeuta- wykształcony ale nie zrutynizowany.
- Poszukiwanie oraz ewaluacja realizacji programu.
- Uśmiech, żart, przyjemność.
- Merytoryczna opieka nad rodzicami – rozmowa, pełna informacja o dziecku, pozytywne spojrzenie na dziecko.
- Szkolenia.
- Wynajdowanie sposobów na brak koncentracji uwagi dziecka, zaaktywizowanie oraz zmotywowanie.
Tworzenie metody Treningu Globalnego opartej jest o sekwencję rozwojową – uporządkowana, systematyczna, konsekwentna forma treningu sensorycznego oraz umiejętności kształtowania normatywnych zachowań społecznych w ramach norm społecznych.
Trening Globalny można nazwać metodą ponieważ:
- zawiera własną strukturę scenariusza dostępną TYLKO dla przewodników Instytutu chronioną prawem
- zawiera własną strukturę programu
- zawiera własne cele programu / ćwiczenia
- zawiera własne standardy pracy
- zawiera własne ćwiczenia karty pracy opracowane strukturalnie całościowo
- posiada własną stronę www.trening-globalny.pl
- zawiera własne programy multimedialno-ogólnorozwijające
Struktura programu zawiera:
- strukturę scenariusza,
- cele ćwiczeń-szczegółowe,
- standardy opracowane dla indywidualizacji ćwiczeń,
- Diagnozę, która stanowi punkt wyjścia do rozwoju (dziecko jest zdrowe w oczach PRZEWODNIKA),
- ćwiczenia sensomotoryczno-odruchowe Treningu Globalnego,
- karty pracy indywidualnej – programy indywidualne i grupowe dostosowane do grupy dzieci i głównych ich problemów oraz sposobu funkcjonowania.
Karty opracowane wielozmysłowo:
- umiejętności sensoryczne
- umiejętności wzrokowe
- umiejętności słuchowe
- umiejętności ruchowe
- umiejętności dotykowe
- umiejętności czytania
- umiejętności pisania
- umiejętności językowe-komunikacji
- umiejętności logicznego myœlenia
- umiejętności przyczynowo-skutkowe
- trening emocjonalny
W obrębie metody Treningu Globalnego opracowane zostały:
- formy pracy, komunikacji, nawiązywania relacji i egzekwowania umiejętności
- sposoby oddziaływania i pracy z rodzicami w ramach Programu Wychowawczego
- praca z osobą dorosną dla poprawy funkcjonowania i komfortu życia oraz celów przenoszenia własnych możliwości i wygody życia
- opisywanie mechanizmów rozwojowych dzieci, młodzieży jak i również dóbr dorosłych
- programy ogólnorozwojowe Multimedialne
- aplikacje i gry rozwojowe oraz tworzenie portalu edukacyjnego
Metoda to nie pigułka jednakowa dla wszystkich. Metoda jest rytmem działania według okrelonej sekwencji w określonym czasie. W obrębie tej samej struktury dokonywane są zindywidualizowane formy pracy:
- ciało musi się zintegrować
- systemy zmysłowe współpracować
- odruchy pierwotne zintegrować
- analizatory przetwarzać
- dziecko musi się komunikować i umieć korzystać z zasobów potencjału intelektualnego
Dlatego wiedza i myślenie, ciągłe uczenie się i dokonalenie w ramach ogólnych oraz w ramach Treningu Globalnego są bardzo ważne i stanowią o dalszych kompetencjach PRZEWODNIKA takich jak pisanie scenariuszy, zestawów domowych oraz opinii i opisów diagnoz dzieci.
Na podstawie wyżej wymienionych powstały ćwiczenia w formie kart pracy dostosowane do różnych form komunikowania się i wykorzystująca różne jej formy ale przede wszystkim wywołująca komunikację kształtująca rozwój poznawczy, edukacyjny oraz rozwój emocjonalny i społeczny tej grupy dzieci. Wykorzystywanie poza Instytutem form pracy i treści ćwiczeń oraz koncepcji i struktury rozwoju dzieci – jest naruszeniem praw autorskich i godzi dobre imię Instytutu wszystkich terapeutów, przewodników oraz autora.
Każde ćwiczenie posiada:
- cele główne i pośrednie
- Indywidualną wersje treningu realizującą w grupie
- tempo pracy
- zasady realizacji
- rolę nauczyciela
- stopniowanie trudności w obrębie zadanie
- procedury realizacji