- Lubi dzieci i pracę z nimi
- Patrzy na dzieci w pozytywny sposób
- Wspiera wszystkie zadania
- Staje się współwykonawcą
- Uczestniczy czynnie w każdej czynności, którą wykonuje dziecko
- „Manipuluje” wykonywaniem ćwiczenia w taki sposób, aby przyniosło ono w oczach dziecka sukces
- Empatycznie uczestniczy w radościach dziecka
- Wspiera podczas trudnych sytuacji
- Jest wymagający i konsekwentny
- Mówi prawdę
- Określa zasady i przestrzega ich wykonania sam im podlegając
- Pracuje blisko dziecka wykorzystując często z dzieckiem ćwiczenia (często na podłodze)
- Uwaga terapeuty cały czas skierowana jest na dziecko
- Terapeuta staje się przewodnikiem podczas wykonywania zadań
- Jest odpowiedzialny
- Jest przyjacielem
- Potrafi dostosować każde zadanie do potrzeb i możliwości dziecka
- Wie, w jaki sposób obserwować zachowania sensomotoryczne dziecka i jak je opisywać: (– diagnoza, – konstruowanie programu, – ewaluacja programu, – rediagnoza)
- Zna cel każdego ćwiczenia przewidzianego w scenariuszu i potrafi go ułożyć
- Nie jest ważny deficyt dziecka, czegokolwiek dotyczy, ale mocna strona, o którą można się oprzeć
- Jest twórczy
- Jest oparciem podczas wykonywania zadania
- Wspiera, motywuje, nagradza
- Kiedy trzeba jest blisko, kiedy widzi, że ma możliwość wykonania zadania, daje pole do samorealizacji, ale cały czas jest na tyle blisko, by wspomagać. Daje dziecku jasny komunikat: jesteś bezpieczny, bo jestem i czuwam, ale jeśli zobaczę, że potrafisz zrobić to sam, będę od ciebie wymagać – aby koniec końców móc cię nagrodzić i cieszyć się razem z tobą sukcesem
- Trening Globalny daje rodzinie tylko pozytywny obraz dziecka, pokazując jego mocne strony. Wszystko po to, aby w wyniku budowania pozytywnego obrazu samoocena dziecka w oczach jego samego i otoczenia wzrosła. Jest to podstawa motywacji dziecka
- Terapeuta musi sprawić, by dziecku chciało się chcieć
- Dziecko jest podmiotem wszelkich działań wspierających i terapeutycznych
- Bez dziecka dla dziecka nic się nie wydarzy. Przykład: „nawet dziecko, które płacze na widok terapeuty, nie chce z nim ćwiczyć, po ćwiczeniach rozumie, że terapeuta jest wsparciem i powoduje korzystne zmiany w jego życiu”.
Każde dziecko ma swój kluczyk – do każdego dziecka jest system, metoda, dotarcie i wspomaganie przyczyn jego problemów, deficytów, braku umiejętności.
Terapeuta potrafi znaleźć ten kluczyk.
Najnowsze komentarze