Wskazówki dla terapeuty
Obraz terapeuty i dziecka w Terapii Globalnej
- Lubi dzieci i pracę z nimi
- Patrzy na dzieci w pozytywny sposób
- Wspiera wszystkie zadania
- Staje się współwykonawcą
- Uczestniczy czynnie w każdej czynności, którą wykonuje dziecko
- „Manipuluje” wykonywaniem ćwiczenia w taki sposób, aby przyniosło ono w oczach dziecka sukces
Prezentacja: Zasady i konsekwencje
Opracowanie: Katarzyna Jezierska
Czytajmy!
Umiejętność czytania jest tym, co odróżnia nas od zwierząt. Sam proces czytania wpływa na rozwój CUN, dlatego jest tak ważny zarówno w rozwoju dzieci z różnego rodzaju schorzeniami jak i w przypadku dzieci rozwijających się harmonijnie. Podczas czytania angażujemy procesy myślowe (poprzez rozumienie czytanego tekstu) oraz systemy zmysłowe wzroku, słuchu a także koncentrację uwagi. Czytaniu towarzyszą ponadto takie procesy myślowe jak odkodowywanie informacji oraz jej przetwarzanie związane z myśleniem abstrakcyjnym (odkodowywanie informacji dźwiękowej ukrytej pod kształtem litery słowa). Musimy pamiętać, że każdy człowiek posiada własny/ indywidualny profil dominacji półkul mózgowych.
Formy pracy językowej dla dzieci, które uczą się inaczej
Mówimy – piszemy ruchem wspomaganym dwa wyrazy.
- Pytamy czy do siebie pasują? (zadajemy pytanie pomocnicze, odpowiedzi tak-nie, w formie pokazania, gestu, dźwięku, tablic komunikacyjnych itd.)
- Pytamy co je łączy? (pytania i odpowiedzi, które można potwierdzić lub zanegować)
- Zawsze pamiętajmy o formach wizualno-przestrzennych dopasowanych do potrzeb dziecka.
- Kategoria, wygląd, funkcja – pytania i odpowiedzi, na które można udzielić informacji z pomocą Tak/Nie jednoznacznie i oczywiście.
- Z wyrazem (najpierw literujemy, obraz graficzny) układamy zdanie i pytamy dziecko, czy takie zdanie jest poprawne.