trening personalny

telefon - ikonka +48 509 388 552    

e-mail - ikonka Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   

graZagraj z nami

Rozwój mowy dziecka - baza wiedzy

Wspólnym celem terapeutów, psychologów, rodziców oraz opiekunów jest stworzenie dzieciom optymalnych i przyjaznych warunków do dorastania. Wczesne wspomaganie rozwoju pomoże w rozwiązywaniu najczęstszych problemów, do których zaliczyć należy opóźniony rozwój mowy dziecka, zaburzenia koncentracji, problemy z nauką czy budowanie relacji społecznych. Odpowiednio przeprowadzona terapia pedagogiczna to klucz do wspólnego sukcesu.

Na czym polega terapia pedagogiczna?

Terapia pedagogiczna, czyli zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to długofalowa pomoc psychologiczna dla dzieci z trudnościami w szkole. Poprzez rozpoznanie przyczyny niepowodzeń i zaniżonej samooceny, psycholog dziecięcy może wdrożyć odpowiedni program. Terapia pedagogiczna ma na celu motywację do działania dzieci i młodzieży oraz eliminowanie nieprzyjemnych zdarzeń. To ogólnie pojęta walka z trudnościami w czytaniu lub pisaniu — dysgrafią, dysleksją, dysortografią. Pomoc psychologiczna na tym etapie jest niezwykle istotna, ponieważ poprzez rozwiązywanie takich problemów jak nadpobudliwość czy innych zaburzeń zachowania przyczynia się do sukcesów w życiu dorosłym.

Na tej stronie zebraliśmy najważniejsze informacje na temat tego, jak powinna wyglądać skuteczna pomoc dla dzieci i prawidłowo przeprowadzona terapia pedagogiczna. Terapia dysgrafii, ćwiczenia na koncentrację dla dzieci czy spersonalizowany program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka to działania, które wspierają w osiągnięciu sukcesu.

Zapraszamy do lektury.

Wskazówki dla terapeuty

  1. Lubi dzieci i pracę z nimi
  2. Patrzy na dzieci w pozytywny sposób
  3. Wspiera wszystkie zadania
  4. Staje się współwykonawcą
  5. Uczestniczy czynnie w każdej czynności, którą wykonuje dziecko
  6. „Manipuluje” wykonywaniem ćwiczenia w taki sposób, aby przyniosło ono w oczach dziecka sukces

Opracowanie: Katarzyna Jezierska

Umiejętność czytania jest tym, co odróżnia nas od zwierząt. Sam proces czytania wpływa na rozwój CUN, dlatego jest tak ważny zarówno w rozwoju dzieci z różnego rodzaju schorzeniami jak i w przypadku dzieci rozwijających się harmonijnie. Podczas czytania angażujemy procesy myślowe (poprzez rozumienie czytanego tekstu) oraz systemy zmysłowe wzroku, słuchu a także koncentrację uwagi. Czytaniu towarzyszą ponadto takie procesy myślowe jak odkodowywanie informacji oraz jej przetwarzanie związane z myśleniem abstrakcyjnym (odkodowywanie informacji dźwiękowej ukrytej pod kształtem litery słowa). Musimy pamiętać, że każdy człowiek posiada własny/ indywidualny profil dominacji półkul mózgowych.

Mówimy – piszemy ruchem wspomaganym dwa wyrazy.

  1. Pytamy czy do siebie pasują? (zadajemy pytanie pomocnicze, odpowiedzi tak-nie, w formie pokazania, gestu, dźwięku, tablic komunikacyjnych itd.)
  2. Pytamy co je łączy? (pytania i odpowiedzi, które można potwierdzić lub zanegować)
  3. Zawsze pamiętajmy o formach wizualno-przestrzennych dopasowanych do potrzeb dziecka.
  4. Kategoria, wygląd, funkcja – pytania i odpowiedzi, na które można udzielić informacji z pomocą Tak/Nie jednoznacznie i oczywiście.
  5. Z wyrazem (najpierw literujemy, obraz graficzny) układamy zdanie i pytamy dziecko, czy takie zdanie jest poprawne.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.