Publikacje
Umiejętności szkolne i ich wykorzystanie
Inteligencja dzieci niepełnosprawnych i wykorzystanie ich potencjału intelektualnego
Jak powszechnie wiadomo, poziom sprawności umysłowej, potencjał intelektualny każdego człowieka nie tylko jest mu dany, ale również zależny jest od warunków społecznych, środowiskowych i fizycznych. Badania dowodzą, iż 60 proc. naszego IQ to inteligencja wrodzona, czyli zależna od genów naszych przodków, jednak pozostałe 40 proc. zależy od indywidualnych doświadczeń każdego z nas. Na te doświadczenia mogą składać się przebyte choroby, wypadki, wychowanie w rodzinie, relacje między rodzeństwem, sposób postępowania rodziców, wpływ rówieśników czy status społeczny lub ekonomiczny.
Wielozmysłowe pomoce edukacyjne dla dzieci dostosowanie do potrzeb i możliwości oraz schorzenia dziecka
Uczenie się, postrzeganie świata, poznawanie go odbywa się pod wpływem przepływu informacji przez system sensomotoryczny. Informacje ze świata zewnętrznego poprzez narządy zmysłów docierają do mózgu, dzięki czemu zdobywamy odpowiednią wiedzę. To zmysły decydują o sposobie, w jaki odbieramy świat, jakie informacje zapamiętujemy i jaki obraz świata wykształci się w naszym umyśle. Dlatego podczas pracy z dzieckiem nie należy zapominać o odpowiednio dopasowanych do ucznia pomocach dydaktycznych stymulujących pracę zmysłów.
Ujęcie profesjonalizmu w kontekście nauczyciela
W dzisiejszych czasach dyrektorzy szkół zabiegają o to, aby osoby pracujące w ich placówce, czyli głównie nauczyciele, byli profesjonalistami. Nauczyciel odgrywa ważną rolę i ma znaczący wpływ na kształtowanie oblicza młodych, a potem całej dojrzałej społeczności.
Zadania rozwijające dla dzieci i młodzieży dostosowane do aktywności edukacyjnej ucznia oraz do jego potrzeb i możliwości
Trudno jest jednoznacznie określić wpływ ćwiczeń rozwijających na umiejętności szkolne. Ogromna różnorodność w możliwości wyboru ćwiczeń sprawia, że dobrane odpowiednio pod kątem potrzeb i możliwości dziecka usprawniają funkcjonowanie na niemalże wszystkich obszarach aktywności szkolnej.