Zajęcia dla dzieci i rodziców – program wczesnego wspomagania rozwoju
Mózg jest najbardziej skomplikowanym i odpowiedzialnym organem. W każdej sekundzie dociera do niego tysiące informacji, które musi rozpoznawać, selekcjonować i łączyć w jedną całość, tworząc odpowiednie reakcje. Za prawidłowe przetwarzanie informacji zmysłowych odpowiada część ośrodkowego układu nerwowego – pień mózgu. Dysfunkcje w odbiorze informacji z bodźców zewnętrznych nazywane są zaburzeniami integracji sensorycznej. Nieprawidłowości z zakresu integracji sensorycznej mogą mieć podłoże genetyczne, wynikać z nieprawidłowego przebiegu ciąży bądź niedostarczania dziecku odpowiedniej ilości bodźców w pierwszych miesiącach życia, co doprowadziło do zaburzonego ich rozpoznawania. Celem naszego Instytutu Wspierania Rozwoju jest pomoc dla dzieci i poprawa organizacji ośrodkowego układu nerwowego. Zanim podjęta zostanie odpowiednia terapia sensoryczna, psycholog dziecięcy stawia diagnozę i rozpoznaje problem.
Zabawy i ćwiczenia, takie jak trening czytania, ćwiczenia koncentracji, ćwiczenia na dysleksje i dysortografie mają na celu stymulować pracę mózgu, wywołując pożądane reakcje. Takie ćwiczenia to zabawa, ale jednocześnie wyzwanie dla dziecka, które swoją wytrwałością pobudza mózg do działania. Aby ćwiczenia pedagogiczne i terapia integracji sensorycznej były bardziej skuteczne, ważne jest zaangażowanie rodzica lub opiekuna. Przy obecności bliskiej osoby dziecko czuje się bezpieczniej i pewniej, przez co z większą odwagą i zapałem wykonuje powierzone ćwiczenia. Obecność rodzica jest tym ważniejsza, że dzięki współuczestnictwu w zajęciach może on obserwować wykonywane podczas treningu ćwiczenia i powtórzyć je z dzieckiem w domu. Przy terapii SI dla dzieci ważna jest zmiana środowiska podczas wykonywania ćwiczeń, a realizowanie je z rodzicem powoduje wytworzenie mocniejszych więzi emocjonalnych, co dodatkowo przyczynia się do skuteczności terapii pedagogicznej dla dzieci. Gdynia to miasto, w którym organizujemy różnego rodzaju zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, na które